Kezdőlap
Fizika és kémia érdekesen
 
Az Oktatásért Közalapítvány által kiírt pályázaton iskolánk fizika és kémia munkaközössége együtt nyert támogatást „Természettudományi tehetségműhely” létrehozására. Ez 60 órás program megvalósítására adott lehetőséget. Először kisérleti eszközeinket gyarapítottuk. Az elnyert 800 000 Ft támogatás közel 50%-át a fizikaszertár fejlesztésére fordítottuk Majd a részletes munkaterv alapján indult el heti rendszerességgel a tevékenység.
A tehetségműhelyben   17 tanuló és 3 tanár kezdte meg a munkát.
 
 
A legfontosabb célkitűzések közt szerepelt :
- A tanulók természettudományos problémamegoldó gondolkodása, a fizikai és kémiai feladatmegoldó készségét fejlesztése
- A természettudományos szemlélet elmélyítése gyakorlati feladatokkal, kísérletekkel
- A fizikai mérésekben való jártasság fejlesztése mérési gyakorlatok elvégzésével .
- Jártasság a kémiai analitikában laborgyakorlatok segítségével. Anyagvizsgálat.
- Az önálló témafeldolgozás, a kutatás fejlesztése a könyvtárban lévő szakirodalom és az internet tudatos felhasználása
 A felsoroltak csak néhány a sok közül.
 
 
A program eredményesen zárult. Céljaink megvalósultak, tanulóink örömmel kísérleteztek és hasznosították az elméletben is a megszerzett tapasztalatokat.
Rácsodálkoztak a vizsgálatok nagyszerűségére, közelebb került az elmélet.
A pályázat keretén belül szívesen vettek részt az ELTE – kémiai észbontóján is, ahol
a szakmai képzésen túl látványos gyakorlatok is szerepeltek.
 
 
 
A programban résztvevő diákok indultak az Irinyi János kémiai versenyen , sikeresen vettek részt a Szakács Jenő Fizikaversenyen és a Mikola Sándor Fizikaversenyen.
A legnagyobb eredmény azonban a tanulók mélyebb és koncentráltabb tudása, mely talán a pályaválasztásukat is befolyásolja. Bízunk abban, hogy másként tekintenek a kémiára és fizikára, mint tantárgyra. Épp ezért a  munkát tovább kell vinni. A tehetséggondozó, fejlesztő munka eredményei alapján a továbbiakban felmenő rendszerben folytatnunk kell a programban résztvevő tehetséges tanulók gondozását, fejlesztését.  A tehetségműhely akkor éri el  valódi célját, ha a kiemelkedő tanulók középiskolai tanulmányaik során végig, tervezett program szerint, szervezett keretek között fejlődhetnek. Így tudják legnagyobb hatékonysággal tehetségüket megőrizni , kibontakoztatni.


  

A 2010 áprilisában indult a német nyelvi műhely, azzal a céllal, hogy a résztvevő diákok nyelvi kreativitásának fejlesztését segítse.
A tehetséggondozó műhely modulrendszerben működött. Egy beszédkészséget fejlesztő résszel indult, amely fonetikai gyakorlatok, prezentációs technikák, érvelési feladatok sorából épült fel.

A második modul az előzőekre épülve a projektmunka lett. Metodikailag a csoportmunkából indultunk ki. Hat csoportot alakítottunk ki, amelyek olyan témákat kerestek, amelyek Kecskeméten is kutathatók, illetve valamilyen módon az ifjúság életével és problémáival kapcsolatban vannak. Így jutottunk a drog, a fiatalkori bűnözés, a diákmunka, az EU-ban végezhető munka, a pályaválasztás és az önkéntesség kérdéseihez. Nagy segítséget adott az információgyűjtéshez a rendőrség, a könyvtárban működő Europont, a HELPI (Ifjúsági Információs s Tanácsadó Iroda), a RÉV, a Meló-Diák és a Fürge Diák helyi irodái. Ezen a módon tudtuk elérni azt, hogy a projektmunka tapasztalatszerző legyen és a lehető legkevesebb internetes információforrást használják a diákok. Minden csoport készített egy PowerPoint prezentációt, s mellékelték hozzá a szövegeket is, amelyekre a szóbeli előadások épültek.

2010 októberében indult el a program harmadik része, az íráskészséget fejlesztő modul, amelynek során a sajtószövegektől a szépirodalmi szövegekig jutottak a résztvevők. Szövegértés, fordítás és szövegalkotás követte egymást. Már meglévő különböző sajtóműfajokba tartozó cikkekből indultunk ki, amelyeket interjúvá, majd olvasói levéllé alakítottak a csoportok. A tudósítás műfaját a diákok szülőhelyük bemutatásán keresztül valósították meg. A problémafeltáró cikk két témakörhöz kötődött, az alkoholizmushoz és a szegénységhez. Mindkét témához volt kiindulási anyaguk, amelyet saját szöveggé formáltak. A szegénység esetében ez egy statisztika volt, az alkoholizmus témájában pedig egy újságmelléklet, amelyből a problémát kellett megfogalmazniuk és lehetséges megoldásokat keresniük. Az évkönyvszerkesztés előmunkálataként a saját iskolájukkal kapcsolatos sajtóműfajokban alkottak: tanár-illetve diákinterjút, riportot írtak, közvélemény-kutatást végeztek és iskolai eseményekről adtak hírt. Problémafeltárásként a némettanulásról számoltak be.

A közös tevékenységet szépirodalmi szövegekkel zártuk. Olyan szövegpéldákat dolgoztak fel, amelyek viszonylag könnyen befogadhatóak. Például Brecht Vergnügungen című verse alapján elkészítették a csoport közös versét. Zárásként pedig az egyéni irodalmi próbálkozások következtek: az Elfchen és a Kurzgeschichte műfajára helyeztük a hangsúlyt, mivel mindkettő tipikusan német módszer a diákokban szunnyadó kreativitás felébresztésére.

2011 februárjában folytatódott a műhelymunka, leíró, elbeszélő és érvelő szövegek elemzésével és írásával. Szövegértés feladatok, szövegkiegészítések és -átalakítások, önálló szövegművek alkotására épült a csoport tevékenysége. A munka alapjául részben szépirodalmi, részben sajtónyelvi szövegek szolgáltak, célunk pedig a DSD nyelvvizsga szintjének megközelítése volt.

A továbbiakban a közös munka eredményeinek válogatását olvashatjuk.

Megyesiné Vikor Aranka, Schnell Ildikó

Irodalmi tehetséggondozó műhely

A 2010-2011-es tanévben iskolánk pályázaton nyert lehetőséget arra, hogy a tehetséges és kedvet érző diákok heti rendszerességgel részt vegyenek irodalomelméleti és gyakorlati foglalkozásokon. Három modul alkotta a programot:
 
  • szóbeli kommunikáció, 
  • színház és dráma, valamint
  • az alkotás folyamata témákban.

Az érdeklődők elsajátíthatták a verselemzés főbb szempontjait, gyakorolhatták a prózaelemzést és megismerhettek újabb, ritkán előforduló irodalomelméleti alapfogalmakat. Lehetőség volt színházi előadások látogatására is (Kecskeméten, illetve Budapesten). Így láthatták pl. Arthur Miller drámáját, a Pillantás a hídról címűt, vagy éppen egy Shakespeare-drámát a Madách Színházban, összesen hat alkalommal. Ez a kurzus segített néhányaknak abban is, hogy sikeresen szerepeljenek különféle versenyeken, pl. nyelvhelyességi, szép kiejtési illetve szavalóversenyeken. Többen sok tapasztalatot és gyakorlatot szerezve nagyon szép eredményt értek el városi és megyei versenyeken.
A műhelyt vezetők (Dr. Mészárosné Nyitrai Éva, Tóthné Muráncsik Mónika és Dominek Zsolt) tanítványaikkal együtt eredményesnek és hasznosnak látták ezeket a foglalkozásokat.

 

 

 


A műhely résztvevői:

  • Aszódi Júlia
  • Bálint Hanna
  • Bukovinszky Flóra.
  • Danka Bianka
  • Dömösi Katica
  • Fekete Angéla
  • Hovodzák Ivett
  • Karádi Luca
  • Keresztes Ágnes
  • Molnár Alexandra
  • Oláh Viktória
  • Somorjai Réka
  • Suhajda Erzsébet
  • Treznay Evelyn

              A BOLYAI NEVET VISELŐ KÁRPÁT-

    MEDENCEI KÖZÉPISKOLÁK

 SZÖVETSÉGE

 

A Bolyai nevet viselő középiskolák szövetségét

2005-ben Marosvásárhelyen, a Bolyai Farkas

Elméleti Líceumban alapította hat anyaországi és

három határon túli középiskola.

1

 

Aknaszlatina

Bolyai János Középiskola 

 

Budapest  Bolyai János Műszaki

 Szakközépiskola és Kollégium

 

Kecskemét

 Kecskeméti Bolyai János Gimnázium

 

Marosvásárhely

 Bolyai Farkas Elméleti Líceum

 

Mosonmagyaróvár 

Bolyai János Általános Iskola,

Informatikai és Közgazdasági

Szakközépiskola

Ócsa

Bolyai János Gimnázium 

 

Salgótarján

Bolyai János Gimnázium 

 

Szombathely 

Bolyai János Gyakorló Általános

Iskola és Gimnázium

Zenta 

Bolyai Tehetséggondozó

Gimnázium és Kollégium

 

 

2

 

A Bolyai nevet viselő középiskolák közötti

összefogás közel két évtizedes múltra tekinthet

vissza. 1998-ban a kecskeméti diákok

kezdeményezésére indult el a kapcsolatteremtés,

majd 2002-ben Ócsán határoztak úgy az igazgatók,

hogy évente más-más helyszínen rendezik meg a

Bolyai-iskolák találkozóját.

 

Az eddigi találkozók sorrendben:

2002.  Ócsa

2002.  Marosvásárhely (Erdély)

2003. Kecskemét

2004. Budapest

2005.  Marosvásárhely

2006. Salgótarján

2007. Mosonmagyaróvár

2008.  Ócsa

2009. Szombathely

2010.  Aknaszlatina (Kárpátalja) 

2011.  Zenta (Délvidék) 

2012.  Kecskemét

2013. Marosvásárhely (Erdély)

2014. Budapest

2015. Salgótarján

2016. Mosonmagyaróvár

2017. Szombathely

2018. Aknaszlatina (Kárpátalja)

2019. Ócsa

2020, 2021, 2022-es találkozó a COVID világjárvány miatt nem került megrendezésre

2023. Zenta

2024. Kecskemét

 

Az Appendix Alapítvány által megvalósított sikeres pályázatok 2010-2016.

 

NI-myDAQ pályázat

 

 

Dr. Főzőné Tímár Éva kuratóriumi elnök
   
Kutas Tibor kuratóriumi tag
   
Búti Csaba kuratóriumi tag
   

 
Dr. Főzőné Tímár Éva kuratóriumi elnök
   
Kutas Tibor kuratóriumi tag
   
Bartha Adrienn kuratóriumi tag
   
Schnell Ildikó kuratóriumi tag
   
Búti Csaba kuratóriumi tag
   

Származtatott jogi személy nincs bejegyezve

Jogelőd / jogutód szervezet nincs bejegyezve

Szövetséget létrehozó társadalmi szervezet nincs bejegyezve

Nincs eljárás folyamatban

egy százalék

Támogassa adója egy százalékával iskolánk alapítványát!

Appendix - A Bolyai János Gimnáziumért Alapítvány.

Adószám: 18364956-1-03

Köszönjük!

 

 

Igazgatóhelyettesi pályázat

 

 

Közelgő események

No events

Eseménynaptár

May 2025
M T W T F S S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

 

 

Tanulást segítő appok

Letölthető diákjaink által fejlesztett appok:

- App-a.apk

- dolgozapp.apk

- Learning_Machine_v1.apk

- Memoria.apk

- MilAxe.apk

- Pilots_Memory.apk

 

Megújult honlapunk

Kedves látogató!

Honlapunk megújult, a régi honlap anyagai továbbra is elérhetőek a itt:
archivum